ПУБЛИКАЦИИ

2020
  1. Будакова А.В., Лиханов М.В., Блониевски Т., Малых С.Б., Ковас Ю.В. Математическая тревожность: этиология, развитие и связь с успешностью в математике //Вопросы психологии. 2020. Т. 66, No 1. С. 109-119.

  2. Мещерякова Э.И., Ларионова А.В., Козлова Н.В., Куликов И.А. Квазиэкспериментальное моделирование когнитивных траекторий и личностных факторов психопрофилактики радикализации и экстремизации молодежи //Sib. Psikhologicheskiy Zhurnal. 2020. No 76. С. 125-138.

  3. Papageorgiou K.A., Likhanov M.V., Constantini G., Tsigeman E., Zaleshin M.S., Budakova A., Kovas Y. Personality, Behavioral strengths and difficulties and performance of adolescents with high achievements in science, literature, art and sports //Pers. Individ. Differ. 2020. Vol. 160. P. 1-11. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886920301069?via%3Dihub

  4. Zakharov I., Tabueva A., Adamovich T., Kovas Y., Malykh S. Alpha Band Resting-State EEG Connectivity Is Associated With Non-verbal Intelligence //Frontiers in human neuroscience. 2020. Vol. 14. P. 1-10.

  5. Malanchini M., Rimfeld K., Wang Z., Tucker-Drob E.M., Petrill S.A, Plomin, R., Kovas Y. Genetic factors underlie the association between anxiety, attitudes and performance in mathematics //Translational Psychiatry. 2020. Vol. 10, No 1. P. 1-11.

  6. Андреева О.И., Мацепуро Д.М., Ольховик Н.В., Трубникова Т.В. Уголовная юстиция в постгеномную эпоху: новые вызовы и поиск баланса //Вестн. Том. гос. ун-та. Право. 2020. No 35. С. 14-28.

  7. Aremu S., Kniazeva A.A. Multi-national and multi-disciplinary student groups discusscutting edge global issues genetics, AI, and justice //Legal Issues Journal. 2020. Vol. 8, No 1. P. 88-92.

  8. Selita, F. Justice in the genomic and digital era:a different world requiring differentlaw //Legal Issues Journal. 2020. Vol. 8, No 1. P. 56-70.

  9. Selita F., Willers M., Kovas Y. Race and other group discriminationin the genomic era //Legal Issues Journal. 2020. Vol. 8, No 1. P. 11-50.

  10. Trubnikova T.V., Matsepuro D., Bezrukova E.M. Genomic era and new challenges forjustice & regulation //Legal Issues Journal. 2020. Vol. 8, No 1. P. 81-85.

  11. Skalny A.V., Tinkov A.A., Bokhan T.G., Shabalovskaya M.V., Terekhina O.V., Leshhinskaya S.B., Agarkova L.A., Skalnaya M.G., Kovas Y., and 1 more. The Impact of Maternal Overweight on Hair Essential Trace Element and Mineral Content in Pregnant Women and Their Children //Biol. Trace Elem. Res. 2020. Vol. 193, No 1. P. 1-18.
2019
  1. Buravleva Natalia, Prokhorenko D.A., Budakova Anna Vasil`evna. Study of students motivation and values orientation //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 July 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 1747.

  2. Selita F., Chapman R., Kovas Y. To Use or Not to Use: No Consensus on Whether and How to Apply Genetic Information in the Justice System //Behavioral science. 2019. Vol. 9, No 12. P. 1-9.

  3. Esipenko E.A., Sharafieva K.R., Beloplotova K.E. Spatial ability and gender stereotype //ISSID 2019. International Society for the Study of Individual Differences, Florence, 29th july – 2nd august 2019. Florence: Firenze University Press, 2019. P. 287. URL: http://www.issidorgflorence2019.com/.

  4. Белоплотова К.Е., Шарафиева К.Р., Полякова О.Р., Есипенко Е.А. Гендерный стереотип у девушек, обучающихся на гуманитарных и естественнонаучных направлениях //Психология – наука будущего : материалы VIII Международной конференции молодых ученых, 19–20 ноября 2019 г., Москва. М.: Ин-т психологии РАН, 2019. С. 34-37.

  5. Kovas Y., Likhanov M.V., Cigeman E.S., Papageorgiou K.A. The role of personality as a predictor of behavior and academic performance of high achieving adolescents //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 july 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 65.

  6. Malykh S.B., Kovas Y. Cross-cultural investigations of cognitive development //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 july 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 500.

  7. Kovas Y., Likhanov M.V. Factorial structure of spatial abilities in russian and chinese students //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 july 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 500.

  8. Terekhina O.V., Leshhinskaya S.B., Kovas Y., Bokhan T.G., Silaeva A.V. Psychological states pregnant women and maternal attachment to fetus as a factor of childs psychophysiological development //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 July 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 621.

  9. Selita, F., Matsepuro D., Kovas Y., Chapman R. Genetics, psychology and justice: the results from an international investigation //Book of abstracts : XVI European Congress of Psychology (ECP 2019), 2‒5 July 2019, Moscow. Moscow: Moscow University Press, 2019. P. 993.

  10. Von Stumm Sophie, Smith-Woolley, E., Cheesman Rosa, Pingault Jean Baptiste, Kathryn Asbury, Dale Philip S., Allen Rebecca, Kovas Yulia, Plomin Robert. Ofsted school quality ratings are a poor predictor of students achievement andwellbeing //J Child Psychol Psychiatry. 2019. No в печати. P. 1-2.

  11. Field A.P., Evans D., Bloniewski T., Kovas Y. Predicting Maths Anxiety From Mathematical Achievement Across the Transition From Primary- to Secondary-Education //R. Soc. Open Sci.2019. Vol. 6, No 11. P. 1-15.

  12. Шарафиева К.Р., Есипенко Е.А. Пространственные способности, рабочая память и пространственная тревожность у студентов гуманитарных и негуманитарных специальностей //XV международный междисциплинарный конгресс “Нейронаука для медицины и психологии”, 4-10 июня 2019 г. Школа “Достижения междисциплинарной нейронауки в XXI веке”, 30 мая-3 июня 2019 г., Судак, Крым, 30 мая-10 июня 2019 г. М.: МАКС Пресс, 2019. С. 467.

  13. Nobakht H.N., Dale K.Y. The Mediational Roles of Sleep Disorders and Nightmares in the Relationship Between Trauma and Dissociation //Dreaming. 2019. Vol. 29, No 1. P. 79-90.

  14. Karolis V.R., Grinyaev M.Y., Epure A.., Tsoy V., Du Rietz E., Banissy M.J., Cappelletti M., Kovas Y. Probing the architecture of visual number sense with parietal tRNS //Cortex. 2019. Vol. 114, No SI. P. 54-66.

  15. Papageorgiou K.A., Gianniou F.M., Wilson P., Moneta G.B., Bilello D., Clough P.J. The bright side of dark: Exploring the positive effect of narcissism on perceived stress through mental toughness //Pers. Individ. Differ. 2019. Vol. 139. P. 116-124.

  16. Papageorgiou, K.A., Belini, E., Bilello, D., Gianniou, F.M., Clough, P.J., Costantini, G. Bridging the gap: A network approach to Dark Triad, Mental Toughness, the Big Five, and perceived stress //J. Pers. 2019. Vol. 87, No 6. P. 1250-1263.

  17. Papageorgiou, K.A., Denovan, A, Dagnall, N. The positive effect of narcissism on depressive symptoms through mental toughness: Narcissism may be a dark trait but it does help with seeing the world less grey //Eur. Psychiatry. 2019. Vol. 55. P. 74-79.

  18. Chapman R., Likhanov M.V., Selita F., Zakharov I.M., Smith-Woolley, E., Kovas Y. New literacy challenge for the twenty-first century: genetic knowledge is poor even among well educated //Journal of Community Genetics. 2019. Vol. 10, No 1. P. 73-84.

  19. Habib Niyarag Nobakht, Faeze Sadat Ojagh, Karl Yngvar Dale. Risk factors of post-traumatic stress among survivors of the 2017 Iran earthquake: The importance of peritraumatic dissociation //Psychiatry Res. 2019. Vol. 271. P. 702-707.
  20. Toivainen T., Olteteanu, A.M., Repeikova V.A., Likhanov M.V., Kovas Y. Visual and linguistic stimuli in the Remote Associates Test: a cross-cultural investigation. //Front. Psychol. 2019. Vol.10. P. 1-4.

  21. Силаева А.В., Ковас Ю.В., Бохан Т.Г., Гайфулина Ж.Ф., Оккель Ю.В. Здоровье матери как фактор психического развития и здоровья детей, родившихся с применением ЭКО //Вопросы психического здоровья детей и подростков. 2019. Т. 19, No 1. С. 125-135.

2018
  1. Шамаков В.А., Берестнева О.Г., Губин Е.И., Рудченко С.А. Информационная технология по анализу данных электронейромиографических исследований //Междисциплинарные исследования: новые форматы и направления в полиэтнокультурном образовательном пространстве : материалы международной молодёжной научной школы, 17-20 декабря 2018 года. Томск: Томский ЦНТИ, 2018. С. 39-45.

  2. Papageorgiou, K.A. The SAGE Handbook of Personality and Individual Differences. Chapter 30: Molecular Genetic Studies of Human Temperament. Sage Publications LTD: Sage, 2018. 528 p. URL: https://www.sagepub.com/hi/nam/the-sage-handbook-of-personality-and-individual-differences/book249310#contents (date of access: 01.04.2019).

  3. Voronin I.A., Ovcharova O.N., Bezrukova E.M., Kovas Y. Cognitive and Non-Cognitive Predictors of the Unified StateExam Performance of Students from Schools with Regularand Advanced Mathematical Curricula //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 177-199.

  4. Rodic M., Rimfeld K., Gaysina D., Kovas Y. From Rare Mutations to Normal Variation:Genetic Association Study of Mathematical, Spatial,and General Cognitive Abilities //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 144-165.

  5. Likhanov M.V., Ismatullina V.I., Fenin A.Y., Wei W., Rimfeld K., Maslennikova E.P., Esipenko E.A., Sharafieva K.R., Feklicheva I.V., Chipeeva N.A., Budakova A.V., Soldatova E.L., Zhou, XL, Kovas Y. The Factorial Structure of Spatial Abilitiesin Russian and Chinese Students //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 96-114.

  6. Zhban E.S., Likhanov M.V., Zakharov I.M., Bezrukova E.M., Malykh S.B. The Role of Mathematical and Trait Anxiety in MentalFatigue: an EEG Investigation //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 79-95.

  7. Chapman R., Devereux J., Nanau V., Smereczynska V., Macepuro D.M., Selita F. To Tell or Not to Tell:The Ethics and Law of Disclosing Health-RelatedGenetic Information to Family Members //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 69-78.

  8. Orri M., Galera C., Turecki G., Forte ., Renaud J., Boivin M., Tremblay R.E., Cote S.M., Geoffroy M.C. Association of Childhood Irritability and Depressive/Anxious Mood Profiles With Adolescent Suicidal Ideation and Attempts //JAMA Psychiatry. 2018. Vol. 75, № 5. P. 465-473.

  9. Esipenko E.A., Maslennikova E.P., Budakova A.V., Sharafieva K.R., Ismatullina V.I., Feklicheva I.V., Chipeeva N.A., Soldatova E.L., Borodaeva Z.E., Rimfeld K., Shakeshaft N.G., Malanchini M., Malykh S.B. Comparing Spatial Ability of Male and Female Students Completing Humanities vs. Technical Degrees //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. 11, № 4. P. 40-52.

  10. Брель Е.Ю. Алекситимия в норме и патологии: психологическая структура и возможности превенции: Дис. … д-р психол. наук. Томск, 2018. 341 с.

  11. Брель Е.Ю. Алекситимия в норме и патологии: психологическая структура и возможности превенции: Автореф. дис. … д-р психол. наук. Томск, 2018. 40 с.
  12. Tosto M. G., Garon-Carrier G., Petrill S.A, Malykh S.B., Malki K., Hart S.A., Thompson L., Karadaghi R.L., Yakovlev N.I., Tikhomirova T.N., Opfer J.E., Mazzocco M.M.M., Dionne G., Brendgen M., Tremblay R.E., Boivin M., Kovas Y., and 2 more. The Nature of the Association Between Number Line and Mathematical Performance: An International Twin Study //Br. J. Educ. Psychol. 2018. Vol. 88, № 4. P. 1-17.

  13. Wei W., Budakova A., Bloniewski T., Matsepuro D., Kovas Iuliia. Keywords: Spatial anxiety, spatial perception, mental rotation, spatial visualization, sex differences //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 771-781.

  14. Brel` E.Y., Kozlova N.V. Psychological Prevention Of Alexithymia Of Schoolchildren In The Context Of Alexithymic Spac //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 155-159.

  15. Borodaeva Zh., Chipeeva N., Maslennikova E., Feklicheva I., Soldatova E., Esipenko E., Sharafieva K., Ismatullina V. Stem Gender Gap And Intra-Individual Strengths In Maths And Russian Language //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 132-144.

  16. Bloniewski T., Likhanov M.V., Khuc J., Budakova A.V., Kovas Y., Zakharov I.M. Test-Retest Reliability Of Behavioural And Erp Measures In Maths-Related Processing //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 113-124.

  17. Badini I., Toivainen T., Oliver B.P., Kovas Y. Early Predictors Of Creative Writing At Age 9 //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 63-74.

  18. Toivainen T., Badini I., Chapman, R, Malanchini Margherita, Oliver B.P., Kovas Y., Matsepuro D. Keywords: Creativity, Consensual assessment technique, Childrens writing //EpSBS. 2018. Vol. 49. P. 687-697.

  19. Bokhan T.G., Terekhina O.V., Shabalovskaya M.V., Leshhinskaya S.B., Silaeva A.V., Naku E.A., Agarkova L.A., Kovas Y. Spouses Psychological States And Family Relations In Families With Natural And Induced Pregnancy //Psychology in Russia: State of the Art. 2018. Vol. 11, № 4. P. 50-67.

  20. Карелин Д.В., Мацепуро Д.М., Селита Фатос. Уголовно-правовая охрана генетических данных человека: к постановке проблемы //Вестн. Том. гос. ун-та. Право. 2018. № 29. С. 79-90.

  21. Есипенко Е.А., Белоплотова К.Е., Шарафиева К.Р., Исматуллина В.И. Тревожность (личностная и пространственная) у студентов разного пола как фактор успешности в решении пространственных задач //Личностный ресурс субъекта труда в изменяющейся России : материалы V Междунар. науч.-практ. конф., 5-7 окт. 2018 г. Ч. 1 : Симпозиум “Субъект и личность в психологии саморегуляции”. Иваново: Научный мир, 2018. С. 88-92.

  22. Есипенко Е.А., Шарафиева К.Р., Исматуллина В.И. Связь пространственной тревожности с показателями пространственных способностей у студентов начальных курсов //Восьмая международная конференция по когнитивной науке, 18-21 октября 2018 г., Светлогорск : тез. докл. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2018. С. 367-369.

  23. Брель Е.Ю., Бохан Н.А., Стоянова И.Я. Психологическая структура алекситимического пространства у пациентов с заболеваниями сердечно-сосудистой системы //Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В.М. Бехтерева. 2018. № 2. С. 90-96.

  24. Skalny A.V., Tinkov A.A., Bokhan T.G., Shabalovskaya M.V., Terekhina O.V., Leshhinskaya S.B., Agarkova L.A., Notova S.V., Skalnaya M.G., Kovas Y. Toxicological and nutritional status of trace elements in hair of women within vitro fertilization (IVF) pregnancy and their 9-month-old children //Reprod. Toxicol. 2018. Vol. 82. P. 50-56.
  25. Toivainen T., Pannini, G., Papageorgiou, K.A., Malanchini, M., Rimfeld, K., Shakeshaft, N., Kovas Y. Prenatal testosterone does not explain sex diferences in spatial ability //Scientific reports. 2018. Vol. 8. P. 1-8.

  26. M. Bezrukova, M.S. Zaleshin. Complex wavelet coherence for eec analysis //Перспективы развития фундаментальных наук : сб. науч. тр. XV Междунар. конф. студентов, аспирантов и мол. ученых, Томск, 24-27 апр. 2018 г. : в 7 т. Т. 3 : Математика. Томск: Издательский Дом ТГУ, 2018. P. 22-24.

  27. Wei W., Deng W., Chen C., He J., Qin J., Kovas Y. A Mechanistic Study of the Association Between Symbolic Approximate Arithmetic Performance and Basic Number Magnitude Processing Based on Task Difficulty //Front. 2018. Vol. 9. P. 1-9.

  28. Брель Е.Ю. Возможности лонгитюдного исследования развития алекситимии в структуре “практически здоровой” личности //Казанский педагогический журнал. 2018. № 3. С. 186-191.

  29. Брель Е.Ю., Стоянова И.Я. Характеристики алекситимии в контексте психического здоровья //Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 1. С. 102-108.

  30. Брель Е.Ю. Изучение взаимосвязи выраженности алекситимии и уровня образованности в подростковом и юношеском возрасте //Психология обучения. № 5. С. 27-33.

  31. Rodic, M., Cui, JX, Malykh S.B., Zhou, XL, Gynku, EI, Bogdanova E.L., Zueva D.E., Bogdanova O.E., Kovas Y. Cognition, emotion, and arithmetic in primary school: A cross-cultural investigation //Br. J. Dev. Psychol. 2018. Vol. 36, № 2. P. 255-276.

  32. Garon-Carrier G., Boivin M., Lemelin, JP, Kovas Y., Parent, S, Séguin J.R., Vitaro F., Tremblay R.E., Dionne G. Early developmental trajectories of number knowledge and math achievement from 4 to 10 years: Low-persistent profile and early-life predictors //J. Sch. Psychol. 2018. Vol. 68. P. 84-98.

  33. Papageorgiou, K.A., Malanchini, M., Denovan, A, Clough, P.J., Shakeshaft, N.G., Schofield, K., Kovas Y. Longitudinal associations between narcissism, mental toughness and school achievement //Pers. Differ. 2018. Vol. 131. P. 105-110.

  34. Брель Е.Ю. Возможности изучения факторной структуры алекситимического пространства //Сибирский психологический журнал. 2018. № 68. С. 82-92.

  35. Брель Е.Ю. Возможности исследования алекситимии в подростковом и юношеском возрасте методом контент-анализа текста //Казанский педагогический журнал. 2018. № 2. С. 193-195.

  36. Брель Е.Ю. Факторная структура алекситимии подростков в норме и при задержке психического развития неорганического генеза //Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2018. № 1 (43). С. 147-156.

  37. Skalny A.V., Tinkov A.A., Voronina I.D., Terekhina O.V., Skalnaya M.G., Bokhan T.G., Agarkova L.A., Kovas Y. The impact of lifestyle factors on age-related differences in hair trace element content in pregnant women in the third trimester //Acta Scientiarum Polonorum Technologia Alimentaria. Vol. 17, № 1. P. 83-89.

  38. Аристова И.Л., Есипенко Е.А., Шарафиева К.Р., Чипеева Н.А., Фекличева И.В., Солдатова Е.Л., Фенин А.Ю., Исматуллина В.И., Малых С.Б., Ковас Ю.В. Пространственные способности: структура и этиология //Вопросы психологии. № 1. С. 118-126.

  39. Chapman, R, Likhanov M.V., Selita, F., Zakharov, I., Smith-Woolley, E., Kovas Y. New literacy challenge for the twenty-first century: genetic knowledge ispoor even among well educated //Journal of Community Genetics. № in print. P. 1-13.

  40. Брель Е.Ю. Алекситимия в структуре «практически здоровой» личности //Сибирский психологический журнал. № 67. С. 89-101.

  41. Nobakht Habib Nijarag, Dale Karl Yngvar. An exploration of the roles of trauma and dissociation in mystical experiences and near-death experiences //Journal of Spirituality and Mental Health. 2018. № in print. P. 1-12.

  42. Selita, F., Kovas Y. Genes and Gini : What inequality means for heritability //J. Biosoc. Sci. 2018. № in print. P. 1-30.

  43. White, Elaine K., Garon-Carrier G., Tosto, Maria G., Malykh S.B., Li, XY, Kiddle, B., Riglin, L., Byrne, B., Dionne G., Brendgen M., Vitaro F., Tremblay R.E., Boivin M., Kovas Iuliia. Twin classroom dilemma: to study together or separately? //Dev. Sci. 2018. 54, № 7. P. 1244-1254.

  44. Skalny A.V., Tinkov A.A., Voronina I.D., Terekhina O.V., Skalnaya M.G., Kovas Y.V. Hair Trace Element and Electrolyte Content in Women with Natural and In Vitro Fertilization-Induced Pregnancy //Biol. Trace Elem. Res. 2018. Vol. 181, № 1. P. 1-9.
2017
  1. Lin, Y., Mutz, J., Clough, P.J., Papageorgiou, K.A. Mental Toughness and Individual Differences in Learning, Educational and Work Performance, Psychological Well-being, and Personality: A Systematic Review //Front. 2017. Vol. 8. P. 1-15.

  2. Брель Е.Ю., Стоянова И.Я. Феномен алекситимии в клинико-психологических исследованиях //Сибирский вестник психиатрии и наркологии. 2017. № 4 (97). С. 74-82.

  3. Брель Е.Ю. Особенности алекситимического пространства в структуре личности с задержкой психического развития //Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. Т. 10, № 4. С. 16-24.

  4. Garon-Carrier G., Boivin M., Kovas Y., Feng B., Brendgen M., Vitaro F., Séguin J.R., Tremblay R.E., Dionne G. Persistent Genetic and Family-Wide Environmental Contributions to Early Number Knowledge and Later Achievement in Mathematics //Psychol. Sci. 2017. Vol. 28, № 12. P. 1707-1718. URL: 2017956797617721480[Epub ahead of print].

  5. Maslennikova E.P., A.A. Miklashevskiy, Elena A. Esipenko, Ksenia R. Sharafieva, Feklicheva I.V., E.L. Soldatova. Express testing of verbal intelligence with use of the receptive Vocabulary Test //ISSID 2017 : International Society for the Study of Individual Differences, 24-28 july 2017. Warsaw, 2017. P. 347.

  6. Tosto, M.G., Petrill, S.A, Malykh, S., Malki, K., Haworth, C.M.A., Mazzocco, M.M.M., Thompson, L., Opfer, J., Bogdanova, O.Y., Kovas Y. Number sense and mathematics: Which, when and how? //Developmental Psychology. 2017. Vol. 53, № 10. P. 1924-1939.

  7. Papageorgiou, K.A., Wong, B., Clough, P.J. Beyond good and evil: Exploring the mediating role of mental toughnesson the Dark Triad of personality traits //Pers. Individ. Differ. 2017. Vol. 119. P. 19-23.

  8. Toivainen, T., Papageorgiou, K.A., Tosto, M.G., Kovas Y. Sex differences in non-verbal and verbal abilities in childhood and adolescence //Intelligence. 2017. Vol. 64. P. 81-88.

  9. Tosto, M.G., Hayiou-Thomas, M., Harlaar, N., Prom-Wormley, E., Dale, P. S., Plomin, R. The Genetic Architecture of Oral Language, Reading Fluency, and Reading Comprehension: A Twin Study From 7 to 16 Years //Developmental Psychology. 2017. Vol. 53, № 16. P. 1115-1129.

  10. Malanchini, M., Wang, Z, Voronin, I., Schenker, V. J., Plomin, R., Petrill, S.A, Kovas Y. Reading Self-Perceived Ability, Enjoyment and Achievement: A Genetically Informative Study of Their Reciprocal Links Over Time //Development and Psychopathology. 2017. Vol. 53, № 4. P. 698-712.

  11. Selzam, S., Krapohl, E., von Stumm, S., O’Reilly, P.F., Rimfeld, K., Kovas Y., Dale, P. S., Lee J.J., Plomin, R. Predicting educational achievement from DNA //Molecular Psychiatry. 2017. Vol. 22, № 2. P. 267-272.

  12. Malanchini, M., Rimfeld, K., Shakeshaft, N.G., Rodic, M., Schofield, K., Selzam, S., Dale, P. S., Petrill, S.A, Kovas Y. The genetic and environmental aetiology of spatial, mathematics and general anxiety //Scientific reports. 2017. Vol. 7. P. 1-11.

  13. Rimfeld, K., Shakeshaft, N.G., Malanchini, M., Rodic, M., Schofield, K., Dale, P. S., Kovas Y., Plomin, R., and 1 more. Phenotypic and genetic evidence for a unifactorial structure of spatial abilities //PNAS. 2017. 114, № 10. P. 2777-2782.

  14. Наку Е.А., Ковас Ю.В., Бохан Т.Г., Терехина О.В., Видякина Т.А. Факторы негативных психоэмоциональных состояний женщин, проходящих лечение бесплодия по программе ЭКО //Сибирский психологический журнал. 2017. № 63. С. 119-135.

  15. Танабасова У.В. Особенности коллективистских тенденций и склонности обращения за помощью этнических групп Сибири //Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 02 (56) Часть 3. С. 81-83.
2017
  1. Lin, Y., Mutz, J., Clough, P.J., Papageorgiou, K.A. Mental Toughness and Individual Differences in Learning, Educational and Work Performance, Psychological Well-being, and Personality: A Systematic Review //Front. 2017. Vol. 8. P. 1-15.

  2. Брель Е.Ю., Стоянова И.Я. Феномен алекситимии в клинико-психологических исследованиях //Сибирский вестник психиатрии и наркологии. 2017. № 4 (97). С. 74-82.

  3. Брель Е.Ю. Особенности алекситимического пространства в структуре личности с задержкой психического развития //Теоретическая и экспериментальная психология. 2017. Т. 10, № 4. С. 16-24.

  4. Garon-Carrier G., Boivin M., Kovas Y., Feng B., Brendgen M., Vitaro F., Séguin J.R., Tremblay R.E., Dionne G. Persistent Genetic and Family-Wide Environmental Contributions to Early Number Knowledge and Later Achievement in Mathematics //Psychol. Sci. 2017. Vol. 28, № 12. P. 1707-1718. URL: 2017956797617721480[Epub ahead of print].

  5. Maslennikova E.P., A.A. Miklashevskiy, Elena A. Esipenko, Ksenia R. Sharafieva, Feklicheva I.V., E.L. Soldatova. Express testing of verbal intelligence with use of the receptive Vocabulary Test //ISSID 2017 : International Society for the Study of Individual Differences, 24-28 july 2017. Warsaw, 2017. P. 347.

  6. Tosto, M.G., Petrill, S.A, Malykh, S., Malki, K., Haworth, C.M.A., Mazzocco, M.M.M., Thompson, L., Opfer, J., Bogdanova, O.Y., Kovas Y. Number sense and mathematics: Which, when and how? //Developmental Psychology. 2017. Vol. 53, № 10. P. 1924-1939.

  7. Papageorgiou, K.A., Wong, B., Clough, P.J. Beyond good and evil: Exploring the mediating role of mental toughnesson the Dark Triad of personality traits //Pers. Individ. Differ. 2017. Vol. 119. P. 19-23.

  8. Toivainen, T., Papageorgiou, K.A., Tosto, M.G., Kovas Y. Sex differences in non-verbal and verbal abilities in childhood and adolescence //Intelligence. 2017. Vol. 64. P. 81-88.

  9. Tosto, M.G., Hayiou-Thomas, M., Harlaar, N., Prom-Wormley, E., Dale, P. S., Plomin, R. The Genetic Architecture of Oral Language, Reading Fluency, and Reading Comprehension: A Twin Study From 7 to 16 Years //Developmental Psychology. 2017. Vol. 53, № 16. P. 1115-1129.

  10. Malanchini, M., Wang, Z, Voronin, I., Schenker, V. J., Plomin, R., Petrill, S.A, Kovas Y. Reading Self-Perceived Ability, Enjoyment and Achievement: A Genetically Informative Study of Their Reciprocal Links Over Time //Development and Psychopathology. 2017. Vol. 53, № 4. P. 698-712.

  11. Selzam, S., Krapohl, E., von Stumm, S., O’Reilly, P.F., Rimfeld, K., Kovas Y., Dale, P. S., Lee J.J., Plomin, R. Predicting educational achievement from DNA //Molecular Psychiatry. 2017. Vol. 22, № 2. P. 267-272.

  12. Malanchini, M., Rimfeld, K., Shakeshaft, N.G., Rodic, M., Schofield, K., Selzam, S., Dale, P. S., Petrill, S.A, Kovas Y. The genetic and environmental aetiology of spatial, mathematics and general anxiety //Scientific reports. 2017. Vol. 7. P. 1-11.

  13. Rimfeld, K., Shakeshaft, N.G., Malanchini, M., Rodic, M., Schofield, K., Dale, P. S., Kovas Y., Plomin, R., and 1 more. Phenotypic and genetic evidence for a unifactorial structure of spatial abilities //PNAS. 2017. 114, № 10. P. 2777-2782.

  14. Наку Е.А., Ковас Ю.В., Бохан Т.Г., Терехина О.В., Видякина Т.А. Факторы негативных психоэмоциональных состояний женщин, проходящих лечение бесплодия по программе ЭКО //Сибирский психологический журнал. 2017. № 63. С. 119-135.

  15. Танабасова У.В. Особенности коллективистских тенденций и склонности обращения за помощью этнических групп Сибири //Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 02 (56) Часть 3. С. 81-83.
2016
  1. Захаров И.М., Маракшина Ю.А., Васин Г.М., Залешин М.С., Есипенко Е.А., Bloniewski T. Психофизиологические корреляты ожидания заданий разных типов у лиц с математической тревожностью //Седьмая международная конференция по когнитивной науке: Тезисы докладов. Светлогорск, 20-24 июня 2016 г. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2016. С. 278-279.

  2. Malki Karim, Tosto Mariya Graciya, Mourino-Talin Hector, Rodriguez-Lorenzo Sabela, Oliver Pail, Jumhaboy Irfan, Liu T.N., Parpas Panos, Newman Stuart, Malykh Artem, Carboni Lucia, Uher Rudolf, McGuffin Peter, Schalkwyk Leonard C., Bryson Kevin, Herbster Mark. Highly Polygenic Architecture of Antidepressant Treatment Response: Comparative Analysis of SSRI and NRI Treatment in an Animal Model of Depression //Am. J. Med. B. 2016. Vol. 171, № 3. P. 235-250.

  3. Наку Е.А., Бохан Т.Г., Ульянич А.Л., Шабаловская М.В., Тосто Мария Грация, Терехина О.В., Ковас Ю.В. Психологические характеристики женщин, проходящих лечение по программе ЭКО //Вопросы гинекологии, акушерства и перинатологии. 2016. Т. 15, № 6. С. 23-30.

  4. Воронина И.Д., Каретина А.О., Шабаловская М.В., Ульянич А.Л., Малых С.Б., Ковас Ю.В. Связь веса ребенка при рождении с физической активностью и стрессовыми событиями в жизни матери до и во время беременности //Теоретическая и экспериментальная психология. Т. 9, № 4. С. 77-86.

  5. Kaili Rimfeld, Kovas Iuliia, Philip S. Dale, Robert Plomin. True Grit and Genetics: Predicting Academic Achievement From Personality //Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 111, № 5. P. 780-789.

  6. Геномика поведения: детское развитие и образование /под ред.: Малых С.Б., Ковас Ю.В., Гайсина Д.А. Томск: Издательский Дом ТГУ, 2016. 442 с.

  7. Воронина И.Д., Бохан Т.Г., Терехина О.В., Уайт Элейн Карин, Малых С.Б., Ковас Ю.В. Демографические показатели, образ жизни и здоровье в семьях с естественной и индуцированной беременностью в России и Великобритании //Теоретическая и экспериментальная психология. Т. 9, № 4. С. 63-76.

  8. Kaili Rimfeld, Yulia Kovas, Philip S. Dale, Robert Plomin. True Grit and Genetics: Predicting Academic AchievementFrom Personality //Journal of Personality and Social Psychology. 2016. Vol. 111, № 5. P. 780-789.

  9. Nicholas G. Shakeshaf, Kaili Rimfeld, Kerry Schofield, Saskia Selzam, Margherita Malanchini, Maja Rodic, Kovas Y.V., Robert Plomin. Rotation is visualisation, 3D is 2D: using a novel measure to investigate the genetics of spatial ability //Scientific reports. 2016. Vol. 6. P. 1-10. URL: http://www.nature.com/articles/srep30545 (date of access: 12.10.2016).

  10. Kaili Rimfeld, Ziada Ayorech, Philip S. Dale, Yulia Kovas, Robert Plomin. Genetics affects choice of academic subjects as well as achievement //Scientific reports. 2016. Vol. 6. P. 1-9.

  11. K Malki, E Koritskaya, MG Tosto, M Herbster, and 2 more. Epigenetic differences in monozygotic twins discordant for major depressive disorder //Translational Psychiatry. Vol. 6, № e839. P. 1-10. URL: http://www.nature.com/tp.

  12. Дж. Генри, И.Д. Воронина, Ю. Ковас, М. Буаван. Неблагоприятная среда в раннем возрасте и последующее развитие: роль эпигенетики //Вопросы психологии. № 1. С. 154-162.

  13. Behavioural genetics for education /ed.: Yulia Kovas, Sergey Malykh, Darya Gaysina. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2016. 311 p.

  14. Hannah Frenken, Kostas A. Papageorgiou, Tatiana Tikhomirova, Sergey Malykh, Maria G. Tosto, Yulia Kovas. Siblings sex is linked to mental rotation performance in males butnot females //Intelligence. 2016. Vol. 55. P. 38-43.

  15. Sara A. Hart, Jessica A. R. Logan, Lee Thompson, Yulia Kovas, Gráinne McLoughlin, Stephen A. Petrill. A Latent Profile Analysis of Math Achievement, Numerosity, and Math Anxiety in Twins //J. Educ. Psychol. 2016. Vol. 108, № 2. P. 181-193.

  16. Margherita Malanchini, Maria G. Tosto, Victoria Garfield, Aysegul Dirik, Adrian Czerwik, Rosalind Arden, Sergey Malykh, Yulia Kovas. Preschool Drawing and School Mathematics: The Nature of the Association //CDEV. 2016. Vol. 87, № 3. P. 929-943.

  17. Malki Karim, Maria G. Tosto, Oliver Pail, Frans Sluyter, Yann S. Mineur, Wim E. Crusio, Sietse de Boer, Kenneth N. Sandnabba, Jad Kesserwani, Edward Robinson, Leonard C. Schalkwyk, Philip Asherson. Comparative mRNA Analysis of Behavioral andGenetic Mouse Models of Aggression //Am. J. Med. B. 2016. Vol. 171, № 3. P. 427-436.

  18. Varvara I. Morosanova, Yulia Kovas, Olga Y. Bogdanova, and 1 more. Cognitive and regulatory characteristics and mathematical performance in high school students //Pers. Differ. 2016. Vol. 90. P. 177-186.
2015
  1. Селлерс Р., Барский Ф.И., Воронина И.Д., Ковас Ю.В., Харольд Г.Т. Новый генетически информативный подход к изучению этиологии детской психопатологии //Теоретическая и экспериментальная психология. 2015. Т. 8, № 4. С. 46-67.

  2. Маланкини М., Воронина И.Д., Солдатова Е.Л., Масленникова Е.М., Малых С.Б., Ковас Ю.В. Индивидуальная среда и способность к рисованию в раннем возрасте: исследование различий монозиготных близнецов //Теоретическая и экспериментальная психология. 2015. Т. 8, № 4. С. 22-35.

  3. Лиханов М.В. Жанр информационного сообщения как компонента сложного жанра экскурсии //Актуальные проблемы лингвистики и литературоведения : Сборник материалов II (XVI) Международной конференции молодых ученых (9—11 апреля 2015 г.). Вып. 16. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2015. С. 54-57.

  4. Philip S. Dale, Tosto Mariya Graciya, Marianna E. Hayiou-Thomas, Robert Plomin. Why does parental language input style predict child language development? A twin study of gene-environment correlation //J Commun Disord. Vol. 57. P. 106-117.

  5. Савостьянов А.Н. Influence of Serotonin Transporter Allele Polymorphismon Individual Characteristics of Cerebral Hemodynamicsin Humans under the StopSignal Experimental Paradigm //Russ J Genet Appl Res. 2015. 5, № 6. P. 666-671.

  6. Savostianov A.N., Zaleshin M. S. Association of Anxiety Level with Polymorphic Variants of SerotoninTransporter Gene in Russians and Tuvinians //Russ J Genet Appl Res. 2015. 5, № 6. P. 656-665.

  7. Smetana Iu. V. What Can the Study of GeneticsOffer to Educators? //Mind, Brain, And Education. Vol. 9, № 2. P. 72-80.

  8. Tosto Mariia Gratsiia, Malki Karim. A systematic review of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and mathematicalability: current findings and future implications //BMC Medicine. Vol. 13. P. 1-14.

  9. Smetana Iu. V. Pleiotropy across academicsubjects at the end of compulsoryeducation //Scientific reports. Vol. 5. P. 1-12.

  10. Savostianov A.N., Dolgorukova T. A., Esipenko E. A., Zaleshin M. S., Malankini Margerita, Budakova A. V., Smetana Iu. V. EEG Correlates of Trait and Mathematical Anxietyduring Lexical and Numerical Error-Recognition Tasks //WASET. Vol. 9, № 7. P. 2150-5154.

  11. Gabrielle Garon-Carrier, Michel Boivin, Frederic Guay, Yulia Kovas, Ginette Dionne, Jean-Pascal Lemelin, Jean Seguin, Frank Vitaro, Richard E. Tremblay. Intrinsic Motivation and Achievement in Mathematics in Elementary School:A Longitudinal Investigation of Their Association //CDEV. 2015. 1-11.

  12. Клочко В.Е., Галажинский Э.В., Краснорядцева О.М., Лукьянов О.В. Системная антропологическая психология: понятийный аппарат //Сибирский психологический журнал. 2015. № 56. С. 9-20.

  13. Savostyanov A. Voluntary attentionin Aspergers syndrome: Brainelectrical oscillation andphase-synchronization during faciale motion recognition //Research in Autism Spectrum Disorders.   Vol. 13-14. P. 32-51.

  14. Tosto M.G., and 8 more. Pervasive and opposing effects of Unpredictable Chronic Mild Stress (UCMS) on hippocampal gene expression in BALB/cJ and C57BL/6J mouse strains //BMC Genomics. Vol. 16. P. 1-14.

  15. Maja Rodic, Tatiana Tikhomirova, Tatiana Kolienko, Sergey Malykh, Olga Bogdanova, Dina Y. Zueva, Elena I. Gynku, Sirui Wan, Xinlin Zhou, Yulia Kovas. Spatial complexity of character-based writing systems and arithmetic in primary school: a longitudinal study //Front. 2015. Vol. 6. P. 1-11.

  16. Yulia Kovas, Gabrielle Garon-Carrier, Michel Boivin, Stephen A. Petrill, Robert Plomin, Sergey B. Malykh, Frank Spinath, Kou Murayama, Juko Ando, Olga Y. Bogdanova, Mara Brendgen, Ginette Dionne, Nadine Forget-Dubois, Eduard V. Galajinsky, Juliana Gottschling, Frederic Guay, Jean-Pascal Lemelin, Jessica A. R. Logan, Shinji Yamagata, Chizuru Shikishima, Birgit Spinath, Lee A. Thompson, Tatiana N. Tikhomirova, Maria G. Tosto, Richard Tremblay, Frank Vitaro. Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries //Pers. Differ. 2015. Vol. 80. P. 51-63.

Научный коллектив выражает благодарность Российскому научному фонду, при финансовой поддержке которого написана и издана книга “Геномика поведения: детское развитие и образование”.

Полный текст книги на русском языке (скачать бесплатно).